ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Friday, July 1, 2011

why does it have to be BIG?

Pagi td....aku bgn lambat....biaselah...bab kena sekolah hari sabtu neh...aku memang malas nak mampus...sampai sekolah dgn perut yg kosong dan lapar....seyes aku xlarat nak berlari-larian apatah lagi berjalan-jalanan....so bile aku dpt tau checkpoint aku ktne, aku pun dgn selamba nye mintak cikgu laki (well, dah beristeri, dah 40 an, baik dengan aku (the relationship is platonic), he's like a brother to me, aku kenal bini die, aku dah g umah die, aku ajar anak die) tumpangkan aku naik motor g checkpoint yang aku kena jaga...coz checkpoint tu jauh....n lgpun die pun jage checkpoint situ....n guess what, pastu aku kena tegur dgn seorang ustazah ....saying  "Amy...tak elok awak buat macam tu....lain kali jangan buat lagi ye???"....n I wonder....aku tumpang motor pun salah ke??? bukan aku pegang pun cikgu tuh.......Why does i have to be big???? n time aku tgh lepak kt kantin....seorg cikgu....tgh melepas geram...pok pek pok pek....aku pun dgn busybody nye bertanye..."nape kak?"...die pun menjawab "ade org tegur akak...die kata singlet yg akak pakai dalam baju nipis sgt, sampai nampak baju dalam" terbeliak aku pandang muka kakak tu...well...aku jumpe die hari2...xpernah pulak aku perasan...n aku ase etika berpakaian aku lagi extreme dari die....
Bila bende ni jadi...aku rase paranoia aku datang balik...aku rase xbest......aku rasa macam budak2 yg di suruh buat sesuatu tanpa kerelaan mereka.....masa kecik, aku sgt rebellious....n bile aku rase nk rebel...aku start la buat benda bukan2.....so that feeling tu datang balik...aku rasa benci, aku rasa muak....dalam kes kakak neh td....ape jadahnye manusia2 tertentu nih g tengok sampai ke dalam baju kakak tu n tegur die dgn cara yg bagi aku penuh authority macam die berhak sgt tentukan apa yg kakak tu perlu pakai ataupun xperlu pakai.....who are you....mana cara lembut, berhemah, penuh tatasusila seindah sunnah nabi yg diorg patut amalkan????? it reminds me on the 1st day aku masuk dis skool...yg mana cikgu lelaki neh selambe bley cakap dgn aku "kat sini, budaya nya org perempuan pakai tudung...so paham2 la yek"...klu die nih member2 aku, mesti aku jawab macam nih "so...cikgu ada masalah ke???" tapi sebab aku baru masuk, xkan aku nk tunjuk sengal..so aku pun pakai je la...walaupun mak aku kate, aku hipokrit....nak diterima punya pasal...aku pakai...lagipun aku rasa klu benda tu boleh buat semua org selesa...why not.....
but then bile dah sampai masuk bab scrutizing ape yg org pakai...n fikir buruk simply because aku naik motor dgn cikgu lelaki...itu dh tahap bullshit....i mean, come on....kenapa nk tengok benda tu secara black and white, kenapa nak hidup dlm prasangka....kenapa nk mengatur hidup orang lain...n kenapa rasa diri tu berhak menegur perbuatan orang lain walaupun perbuatan tu sebenarnye xde apa pun....klu dah rasa berkuasa sangat...pergi la tegur orang yg hisap rokok berkepul2...macam nak bunuh semua orang dengan asap dia tu...g la tegur org yg merendek2 tepi pantai tu, or laki orang dgn bini orang yg bergayut dlm telefon..sedangkan kat sekolah aku ada kes lagi besar dari ini...tp diorg wat bodo je..coz takut nk sound...macam yg akak ni cakap " benda besar depan mata, diorg buta...bende kecik...diorg nampak pulak...."
frankly speaking...aku xkisah...klu org pura2 xkenal aku just because aku x dressing ideally mcm yg diorg nak, cuma aku nak orang2 nih buka pemikiran diorg, cubalah jangan hidup dalam lingkungan yang membataskan pemikiran diorg....Nabi Muhammad xpernah layan sesiapa dengan buruk....walaupun orang kafir sekalipun org tu nak meracun dia....tp kita...bila sesuatu tu nampak salah di mata kita...cepat je kita menyerang...xterfikir pun yg ape yg salah tu mungkin betul di mata orang lain....kenapa la cepat menilai dan berlagak seperti tuhan....pintu syurga tu untuk semua orang masuk...kalau Allah berikan rahmat dan hidayah dekat sesiapa yang Allah mahu...kita ni siapa nak adili orang......aku bukan baik sangat...but aku xde mase nak buang masa tgk baju dalam orang...or sape naik motor dengan siape......banyak benda lain aku boleh buat.....

No comments:

Post a Comment