ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Tuesday, May 8, 2012

Gossip....when to stop...

Gossip sesama rakan is healthy.....klu tujuan gossip tu untuk kita analyse nape sesuatu bende tu terjadi....macam eksperiment sains...mesti ada inferens...hypotheses...observation...n yg last skali conclusion....but dia jd hazardous bila tujuan gosip tu menyimpang ke tempat lain...
Bila bab2 cakap hal personal orang ni, xpayah tunjuk suci la...semua orang pun buat...tp cara setiap orang berlainan....i'm not in the position to judge about the person who gossips...but the line needed to be drawn....xkan bende ni xbley paham....sesetengah orang kdg2 buat darah aku menyirap dgn kebangangan mereka...enough la with the excuse yg korang ambik berat...bullshit...
As i grow older, aku pun belajar sikit2, bila utk tidak menyibuk hal peribadi orang...it takes a lot of efforts....perempuan dan gosip xbley dipisahkan...klu nk cari bende mengumpat...mmg beribu2 idea boleh dapat...so I'm not perfect myself...but one thing i always avoid is, klu mende yg digosipkan bley buat jd bahan gaduh sesame member...baik tutup mulut....but somewhere along the line...ade org yg bangang tp belajar tinggi masih xtau bila nk berhenti...
Dari dulu...mende ni dari dulu lg, balik2 orang yg sama..tak si A, si B, kalau x si B, si C....muke suke carik masalah....bende elok2 dah mcm tu...nk dibesar2kan...silap aku jugak sebab sebelum ni dah pernah terkena tp xpernah belajar dari kesilapan...and my bad...mulut aku mmg mulut lepas n aku senang diprovokasi dan dimanipulasi oleh org2 utk mendapatkan maklumat....but did they never learn a lesson yg mulut puaka diorg tu dah cukup bikin kecoh....
Bak kata member aku, pada org yg digosipkan tu...kalau pandai makan..pandai simpan...klu xpandai simpan...jgn melenting bile org dpt tau...jgn ko nak tuding2 jari kt orang kononnye menyebarkan kisah gelap ko...dan pada yg suka menyampai2...xpayah kau nak berlagak bagus concern gile kt org yg ko gosip tu...blakang dia ko bukan main kutuk siap bg perencah....depan dia...punya la manis ayat...sort of "saya xsedap ati nk gtau...tp saya dengar X, Y n Z ade cerita pasal awak, saya xtau betul ke tak, tp kesian kt awak..diorg wat mcm tu?" middle finger for you..ape ko dapat jd tukang adu.?..or g korek2 kat best friend dia pulak....untuk dapatkan kesahihan la konon pastu jual nama org lain...."why should you dig any deeper?...when it's none of your concern..."kalau concern sgt g jumpe org tu, tanya la sendri...xyah nk membabitkan org lain.."
aku dah bosan la, orang lain punya hal...orang lain pulak kena...yg jd punca masalah ni...lepas tangan...dah berapa kali aku sound pasal bende nih...bg aku...dua2 sama bangang....orang yg carik pasal sampai kena gosip, n orang yg suka busybody n xtau bila nk stop.
bende ni mengingatkan aku tentang sorang member yg pernah sound kitorg dulu...ayat dia sebijik macam ni "seronokla korang kan...cerita pasal aku...mengumpat pasal aku"...Hello beb, yg ko sendri carik pasal sampai kena umpat tu ko xpikir...time ko mengumpat mengata mencanang cerita peribadi orang, ade ko pikir...ko kira baik aku xpernah menyerang ko dulu...time ko buat cerita pasal aku....n aku pun xde la melenting gila2 masa aku terkena...aku sabar lg...sebab aku tau aku pun bukan nye bagus sangat....kalau ko rasa diri ko bagus sgt sampai xbley kene gosip...terpulang...balik rumah cermin diri sendiri....
and pada orang yg suka busybody....aku pun gila gosip ok...kadang2 bila aku tgk kt fb ade minah ni asik tayang brg branded mcm die sorg je ade laki kaye...cepat je aku mengutuk bila kuar dgn member2 aku....tp pastu abis situ je la...xde lak la aku g cari kwn2 minah tu, siap selidik...betul ke minah ini mempunyai mata duitan berlagak kaya punye complex....siap buat survey carik respondent bagai....bukan dapat ape pun...aku dah kutuk die pun dah tambah dosa aku...
Ko nak gosip dalam circle ko...go ahead....as long as ko pandai tutup mulut...jgn lak dah gosip sakan...ko bwk mende tu keluar pulak....xpayah nak curious2 psl life org lain sampai perlu tanya bende2 yg xde kene mengena dgn ko..or ko g ngadu pulak kt org yg kena gosip tu...ko xpayah la cakap ko berniat baik....ape yg aku nampak....ko busybody....xcukup gosip...ko nk invade lak personal life org....ko nk org bergaduh...itu yg aku nampak....
bende ni sebenarnya xde kene mengena dgn aku...tp aku bosan...sebab lately aku byk kali kena jd kaunter pertanyaan, perantara dan bahan rujukan.....aku rasa mcm dh jd library pulak....bila org nk cari maklumat...terhegeh2 dtg kat aku "Amy, betul ke...bla bla bla bla....." normally sebagai member..mane aku rasa nak menyebabkan mudarat dan kematian...aku jwb dgn sejujurnye apa yg aku tau....tp klu sekali dua ok lg....ini dh byk kali....berbulu wes...pastu ada yg siap jdkan aku perantara "Amy, sebagai kawan dia bley x klu ko...." what d heck??? ade mulut g cakap sendri..." n ade yg lg buat aku rasa nk pijak2 mulut dia...bila dia dok canang citer kt orang lain "aku dengar dari Amy..." what d fuck man....ko yg sibuk2 datang kat aku tanye itu ini...pastu skang ko nk berlakon mcm aku yg datang ko nk bergosip dgn rela hati...I had enough la with all this bullshit...
the rule is simple....klu ko xnk org bercerita pasal ko...jgn gedik....jgn buat bende yg bley buat org jdkan bahan gosip..n kalau ko dh kene jd bahan gosip...xpayah nk melenting or berlagak mangsa....you reap what you sewn...n klu ko betul2 sayang friendship ko...stop jd talam dua muka...and mengadu domba.....itu lg setan....n jgn sebok nk busybody hal orang...klu dia nk citer kt ko...itu hak dia...klu die xmau citer...xyah nk korek2 dari org lain.....hal die xde kene mengena dgn ko....


No comments:

Post a Comment