ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Monday, May 28, 2012

Silaturrahim sesama saudara mara...setakat mana?

Jarang aku nk post pasal family...apatah lagi pasal saudara mara...mak aku kate nk kawin nnt cari la laki yg bley ngam dgn mak mertua...huh....no comment...carik laki bukan macam cari ikan kt pasar...or another way...cari sedara mara sendiri...huh...entahla...
Atuk aku meninggal awal....mak aku mase tu umur 6 tahun...walaupun gaji besar, ade pencen jd pensyarah....tp adik beradik mak aku 5 orang semua...wan aku pulak xkerja...Atuk aku kawin 2...anak sebelah lagi satu kebanyakan dah besar panjang...klu setakat harap pencen yg dibagi dua mmg xcukup..nasib baik tok we aku perempuan baik..lembut dan sabar...dia xtamak apa yg ada...tp sebab atuk meninggal awal...family berantakan...promising future tu...hilang macam tu je...baik belah wan aku atau belah tok we aku...xbyk anak yg menjadi...walaupun atuk aku bukan calang orang....anak semua pandai2...kerana kesempitan hidup...terpaksa korbankan pelajaran...yg dah besar panjang...sempat la masuk kerja dgn kerajaan...yang kecil2 lagi...terpaksa gigit jari....semua orang tentu berfikir dalam hati...klu atuk masih hidup..mesti xde seorang pun anak2 die yg terpaksa hidup susah...
Oleh kerana faktor ini, sesama adik beradik. Walaupun semua nampak baik. Masing-masing memendam rasa, walaupun atuk ada tinggalkan harta. tapi benda tu semua taboo...xboleh disebut dan diungkit. Mak aku pulak yg dah biasa berdikari dari kecik, berjaya kumpulkan harta sendri...at least mak aku ade 2 buah rumah sendiri...hasil usaha sendiri...so bg dia harta peninggalan arwah atuk dgn arwah wan...biarlah adik beradik yg lain uruskan nanti..
Lepas atuk meninggal, hubungan saudara dengan belah atuk terus renggang...ye la...saudara mara yg sana, berharta, berkedudukan...lagipun title anak yatim tu dah lekat kt adik beradik mak aku...klu beria2 baik sgt...nnt dikatakan menumpang senang...begitu juga dgn saudara mara belah wan...adik beradik wan...sepupu wan...semua pun orang berada...so nak bercampur pun tak berani sebab sedar diri...so sampai sekarang...walaupun zahir nampak baik...tp dalam hati masih rasa xselesa....
Orang kata, belajar tinggi mana pun...darjat orang yg lahir dari keluarga orang miskin dgn keluarga orang senang mmg xkan sama...mungkin itu paranoia je....tp kita boleh rasa benda tu wujud....kadang2 kita sendiri cemburu bila ada saudara mara yg xberapa pandai tp dapat pergi oversea, sambung mater sebab mak bapak sanggup sponsor...sedangkan diri sendiri kalau nak pergi kena guna duit biasiswa...lg bila nak berjumpa dgn diorg time raya..walaupun senyum manis...tp dalam hati...kita boleh baca...yg kita xsama taraf....
oleh kerana mindset itu, aku xberapa bergaul sangat dengan saudara mara yg jauh kaitannya dgn aku...klu dgn adik beradik mak aku...aku xbermasalah...tp bila melangkau garisan tu...aku dah xberminat....bukan aku nak berburuk sangka...tapi aku rasa kalau terlalu baik dgn saudara mara yg jauh ni...akan menimbulkan salah faham...mungkin kita dgn mereka sebenarnye ok je, tp orang disekeliling ada persepsi lain....so aku guna prinsip...sekadar baik cukuplah...jgn rapat sgt...
Pernah jd insiden, pak cik aku bwk g beraya rumah kakak dia...kakak dia baik dgn aku...tp xrapat mane pun...aku ikut pakcik aku pun sebab nak ambil hati dia yg beria2 nk bawak aku beraya...anak perempuan dia letak blackberry atas meja...sepupu die, yg juga sepupu aku pun tegur la...waa...bila beli...baru lagi model ni..cepat2 budak tu amik...sambil kata...hissh...jgn usik...nnt hilang pulak....berdesing telinga aku....walaupun aku xtau la ape motif die cakap mcm tu...tp aku nyesal jejak kaki rumah die...sedangkan die sekalipun xjejak kaki rumah aku...sampai sekarang...aku xtau nk cakap camne ngan pak cik aku...aku malas nk g rumah kakak dia...aku xsuka nampak terhegeh2...dan diperlekehkan sebab family aku xcukup kaya macam family diorg....
mak aku contohnya berniat baik dgn semua orang...kalau boleh die nak berbaik dgn semua orang...tp kadang2 aku rasa benda tu yg memakan diri dia nnt...pernah aku tanya...nape adik beradik atuk dulu xde pun nk jenguk kite...kenapa sekarang baru nak rapatkan ukhwah...mak aku kate...cube jgn syak wasangka...tp bila aku duk johor, mak aku pun kerap balik kg atuk....hati makin xsedap....maybe antara mak dgn nenek dgn tok su...(adik beradik atuk aku)...semua pun ok...tp orang di sekeliling kite xtau...aku cakap dgn mak aku...diorg ni orang berharta mak...walaupun baik..tapi taraf tetap xsama...hati aku dah xsedap bila tok usu sebut pasal tanah arwah atuk...pasal xde satu pun adik beradik mak nk balik kg usahakan tanah....walaupun niat dia baik...tp aku rasa xwajar hal tanah tu disebut2 tanpa kehadiran adik beradik mak aku yg lain....aku paling pantang kalau dikatakan menumpang senang atau nak merebut harta pusaka....seboleh2 nye aku nk protect keluarga aku dari semua tu....cukuplah mak aku hidup susah, melahirkan kitorg, membesarkan kitorg, tanpa bantuan sesiapa...lari jauh2 dari tempat dia asal...utk bina kehidupan baru...dgn keadaan yang xstabil....baru sekarang mak aku dapat menarik nafas....merasa senang...aku xnk sebab perasaan dengki, iri hati, xpuas hati or makan dalam saudara mara yang lain....atas apa sebab pun...akan menyebabkan family aku xsedang duduk...
Mak aku kata, aku berlagak sombong...nk putuskan silaturrahim....tp bagi aku...cukuplah silaturrahim dgn adik beradik mak aku...sedangkan diorg sesama adik beradik pun bercakar (standard la adik beradik), xpayah la kita nk masukkan saudara mara yg jauh2 dalam equation...setakat baik cukuplah....untuk jd lebih rapat...aku berat sangat....mungkin sebab ego, mungkin sebab aku dengki...tp aku xmau dituduh cuba mengambil kesempatan di atas kebaikan diorang terhadap aku.....bukan aku xappreciate saudara mara...tp aku dah jauh hati sejak dari kecik lagi...time family aku susah...xde siape pun yg nak tolong...mencebik lagi adalah....aku bersyukur mak aku dah besarkan aku dgn baik..aku xmenyesal apa pun pasal mak bapak aku...tp aku xmampu nk jd hipokrit....yang memang aku sgt terasa dgn saudara mara yang memandang rendah keluarga aku dulu,....

No comments:

Post a Comment