ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Saturday, October 6, 2012

Naik LRT

Sejak dah tua2 ni...ngelat betul klu kena naik LRT...dulu time sekolah...pagi2 dh bgn...pkl 6.30, mesti kne naik lrt...supaya bley kejar bas kat majestic n dapat g sekolah on time....harapan....LRT siap dibuat masa umur aku 12 tahun...so pas naik sekolah menengah, naik LRT memang jadi rutin harian....klu2 tgh emo bosan gile, mula la wat kerja gila, naik kat Pudu pastu pusing ke Sultan Ismail n patah balik ke Sri Petaling...baru balik Ampang....dulu pengguna LRT xramai macam skang....n klu pakai baju sekolah dapat rate murah...half price kalau xsilap....huhu...rindunye zaman naik bas kena bayar 40 sen je...sebab tu klu budak2 sekolah lain dok sorok baju sekolah diorg...kitorg lak pakai baju uniform dgn t-shirt sekolah g mane2...tgk wyg de diskaun, main boling pun de diskaun...n klu de pakcik polis or orang yg prihatin menegur...ponteng sekolah ke dik...laju menjawab...tgk bagde lak pak cik...kitorg sekolah pg la....huhu...standard sekolah menengah klu form1 dengan form 2 kena sekolah petang....so xbyk sekolah yg form 1 dengan form 2 sekolah pg...budget exclusive la konon...
Time kt MRSM, klu time cuti,sampai je kt Puduraya....mengangkut lah beg naik LRT kat Plaza Rakyat. kalau turun kat Pekeliling, naik la LRT kat Titiwangsa...wa mane de mintak parents amik..mcm la diorg banyak mase pun nak amik...and wa kadang2 balik pun xgitau...tau2 je dh smpi depan pintu rumah....
Time lepas blajar, de la cuti panjang...g la keje kt KLCC...time tu trus beli pas bulanan...RM108 klu xsilap...bley naik sekali LRT STAR dgn PUTRA....time tu, kerja abis betul2 pukul 11...so kena lari2 kejar LRT...coz kalau miss, kena balik naik teksi...harga teksi kalau atas pukul 12...dah double....so golongan Marhaen macam aku ni memang xdapat dipisahkan dengan LRT...
tapi segalanya berubah bila bapak aku bg kereta...aku sudah lupa dengan LRT....kalau mak aku paksa aku pergi Jalan TAR naik LRT...muncung aku kalah Donald Duck...aku sudah malas menjinjit barang2, berdiri menunggu LRT di dalam kesesakan umat manusia di KL ini....akhirnya...lemak2 di badan aku makin bertambah hari demi hari...seiring dengan usia kereta aku....
So bile aku buat keputusan nak naik LRT balik, macam2 juga dugaan yang aku hadapi...dulu aku rase coach LRT STAR ni sejuk je...skang ni...aku rase mcm xcukup oxigen...aku ni dh la cepat berpeluh...so bila naik LRT...lagi2 klu time ramai orang...perasaan melekit itu tidak dapat digambarkan...ini lah hasil lemak2 yg berkumpul itu...mungkin betul kata orang...orang gemuk memang cepat dan banyak berpeluh...so aku sendri rase tak best dgn peluh2 yg berpusu2 keluar di setiap rongga kulit aku....pengajaran yg aku dapat...aku pakai berlayer2 deodorant...n sapu bedak Dettol satu badan utk elak masalah peluh ini....n pastikan aku ikat rambut supaya rambut aku x kena peluh...naik LRT ni macam pergi GYM pulak...
n bila naik LRT, ko kena organize brg2 mengikut priority...dulu semua bawak angkut masuk kereta..kalau dah lambat...handphone dgn wallet pun tertinggal kat rumah....sekarang bile naik LRT  bwk barang2 kena pilih mengikut keperluan...yg penting sekali kena ada wallet, handphone dan payung...pastu buku, stationary, baru brg2 lain...beg make up, baju ganti, lap top...cuma dibawa bila diperlukan...klu nak bwk semua...terbarai2 la brg tu...n abis la bahu nk menahan berat...n possiblity misplaced n tertinggal dalam LRT sgt tinggi...
Since schedule LRT ni dah fixed, so ko kena pay attention pkl berapa ko kena kuar supaya xtertinggal train...or supaya ko dapat sampai on time...lambat keluar sikit...bermakna ko kena tunggu next train...so klu selama ni aku dgn sesuka ati je pkl brape aku nk kuar bila naik kereta...bila naik LRT...aku kena ikut la masa yg diberi...klu x..confirm lambat dari aku bwk kereta...
Last sekali...naik LRT, ko kena banyak jalan....kadang2 escalator rosak...ko kena naik tangga turun tangga, lalu tunnel...adehai...dengan nak bwk barang2 ag...dengan nak jalan ag....nasib baik la, member aku sudi pick up aku kt stesyen LRT...klu die xamik...aku kena tunggu bas...dan jalan lagi....kalau naik bas,...bukan suke ati mak bapak bley berenti kat tempat kite nak...kena tunggu kt bus stop terdekat....semua tu memerlukan stamina....so setiap kali aku sampai rumah....aku memang tergolek2 dulu....aduhai penat...padanlah aku gemuk...
but then again....naik LRT ni dapat menguatkan fizikal dan mental aku yg dah lemak ke sana sini naik kereta...walaupun arge tiket...g balik RM8 lebih kurang dgn arge minyak kereta aku g balik gak...tp banyak yg aku dapat...so marilah kite naik LRT....tp lg best klu RAPID bley wat balik student price.....aku cheapskate ok....

No comments:

Post a Comment