ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Tuesday, April 24, 2012

Sentap mak nok....

Mak aku skang kate aku asik merungut je...dia kata kalau asik merungut hilang berkat buat semua kerja...aku pun xtau la nape aku asik meroyan2....tp sejak akhir2 ni...kepala aku dah mereng angkara pentadbir....bukan sekali dua aku kena sound....kalau cakap elok-elok xpe...bergenang jugak le mata aku...dada xyah cakap rr...sebak semak xhingat....dah berapa kali aku diperlekehkan...dibuat macam kuli batak....perlian yg aku dapat memang xhingat la.....
mula2 tentang isu pasal aku byk wat latihan dgn task sheet sendri....dikatakan oleh gb...latihan aku xde kualiti...dah la bg sikit....satu page je sehari...kerja rumah x bg..gb suruh aku fotostat dari buku kerja n bagi budak kerja byk2...bg dia, klu bg kerja sikit bermaksud cikgu tu pemalas....sentap aku dah.....aku explain kt GB....buku rujukan darjah 2 kat luar sana satu pun belum dapat copyright dari CDC atau kementerian untuk keluarkan buku format kssr....kita xbley sebarang guna....lagipun LPM dah pesan...klu assessment, seboleh2nye gune authentic material...gb pun kate..saya lebih percayakan kualiti buku rujukan dari kualiti kerja awak....fuh...gile ko x sentap.....pastu gb sound aku dlm meeting pulak pasal muzik....kenapa xde eviden dalam fail....aku terangkan lg...assessment muzik semua pun oral....aku buat checklist je la....and buat write up report...gb xnk dengar....die kata...klu susah sangat fotostat byk2 lagu patriotik letak dalam fail eviden (dalam hati aku dah cakap kepale hotak ko....dah la nak fotostat sekali satu batch...confirm2 gune duit aku...pastu letak mende yg xde kene mengene dgn kehendak standard prestasi semata2 xnk kene sound dgn pemantau...igt pemantau tu bodo...klu die tanye kat aku kenape letak lagu2 ni dalam fail...aku gak yg kene menjawab...ko lepas tangan....) tapi dalam hati je la...Satu hari de sorang cikgu dok belek brg2 atas meja aku...die pun terpegang checklist pendidikan muzik aku dgn write report utk each kelas...die pun cakap kt aku "Eh...Amy buat dah semua ni??? abis tu nape GB marah amy siap bgtau dlm mesyuarat, Amy xmasuk eviden...ni bukan eviden ke? akak punye pun xmcm ni...." Aku jawab "biar le kak....berdebat dgn org bodoh sombong memang xkan abis...dah berape kali saye kata....assessment muzik memang oral...so saye gune check list....bile pemantau dtg, saya bg checklist je la...klu die nak sponsor video camera xpe gak...nk potostat pun pau duit cikgu...."
Pasal fail ari tu pun dah cukup buat aku sentap...dah elok2 fail aku buat....tetibe kene wat mende bodo suro ganti tajuk mata pelajaran tu dgn separator yg die bg.....abis macam tu je kertas warna aku...yg aku beli sendri......klu sikit xpe...sebak tengok kertas cantik2, mahal2 kena potong n campak tong sampah....pastu plastic cover aku...tetibe lak ade pihak tertentu amik, wat mcm harta sendri....paham2 sendri la..klu hak org,..klu ko amik....ape jd.....
Baru-baru ni...aku kena sound psl ada typo kt minit mesyuarat...memang terkedu aku kena...memangla aku melayu...tp adatla...klu typo2 tu...bukan semua perkataan dalam bahasa melayu aku tau...dah la kena buat kerja, minit mesyuarat aku potostat sendri..igt murah ke...sekeping seposen..minit mesyuarat paling pendek 5 keping darab dgn 40 org...do the math la....psl duit aku ko xungkit....pasal typo yg ko ungkit. Siap cakap "jangan sampai org kate cikgu degree ni xde kualiti....rajin2la jumpa cikgu BM utk check tatabahasa...yang nak tengok minit mesyuarat ni nanti pegawai atas yg memantau...." fuh...kalau aku xsentap...aku ni orang gila la....igt cikgu bm kat sekolah tu xde keje lain nak mengadap muka aku...klu dah tau aku ni bengap, xde kualiti...nape suruh aku jd setiausaha....dah la semua kuar duit sendri...bukan terima kasih yg dapat....kene keji lagi adelah....pastu pasal isu cerap buku.....oleh kerana GB asik2 nak cerap buku....aku pun banyak kerja lain nak buat....ada sesetangah buku aku lupa ulas dan buat catatan....GB dgn kasar nya hampir mencampak buku2 student aku masa nk bg aku balik...sambil kata dgn nada agak keras "Awak buat apa sampai ada buku yg awak x ulas...." sentap ag....aku buat ape ye??? goyang kaki...makan gaji buta,.....bersenang lenang....
Pastu aku kene sound psl denda budak ketuk ketampi 10 kali...fuh zalim sungguh aku ni...sampai budak tu pendarahan....pendarahan sangat la.....last2 budak tu yg dtg mintak maaf dgn aku...sebab semua budak pulaukan dia sebab menipu.....Gb bukan nk tanye kenapa aku denda ke ape ke....die terus marah aku..."kalau sekolah kena saman akibat perbuatan awak...saya yg kena"....aduh...sentap ag aku....
dua hari lepas, aku kena marah ag...pasal buku rph dah nak abis...aku kena bebel supaya berjimat kertas..ringkaskan lesson plan..jgn membazir ruang..panas telinga aku....dalam hati, ade ke orang bodoh macam aku nak tulis lesson plan panjang2 psl die boring, suke2 or xde keje...sebab aku ade pengalaman kene pantau dulu lah...aku sgt particular psl lesson plan...better play safe than sorry..aku dah sedaya upaya jalankan kerja aku...tp terima kasih mmg xde chance la nk dapat.....kena kutuk ag adalah....buat aku ni mcm kecik sgt je...4 bulan aku kt sini...lately setiap kali aku nk g skolah...aku siap nangis2 dulu dlm kereta....klu aku bley escape...mmg aku nk escape...
Mmg aku yg mintak nk balik KL...tp nasib aku xbaik...sebab masuk sekolah yg pentadbiran dia macam ni..aku tahu kita xbley dapat semua...tp aku punye tension dah lebih dari tahap aku tension mase GB sekolah lama suro aku g Kursus 3 minggu berturut2...non stop..aku dok pikir...rumah dah macam tongkang pecah....baju kotor berlonggok2, kerja atas meja berlambak2, kucing kt umah makan ke tidak..tidur xcukup...pastu...ambik kau.... terus accident......skang ni pun penyelia petang pun dah pening dgn aku.....aku g kunci pintu bilik die....sedangkan kunci die ade kt dalam...aku tertinggal beg aku kat bilik GPK HEM....aku lupe ade meeting.....aku bwk balik buku register....kemerengan aku makin terserlah.....aku cakap dgn mak aku......akhir2 ni aku asik mimpi accident je....tah2 aku mati accident agaknye.....xlame ag...mak aku pun ape lagi...start la dengan ceramah Profesor Muhaya die.....tapi aku ade gut feeling yg mengatakan...if aku stay lama lagi...aku mungkin mati awal....kalau x accident....heart attack.....xpun buat shooting rampage.....huhu...seb baik kt Malaysia ni pistol diharamkan......

No comments:

Post a Comment