ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Thursday, April 26, 2012

Things that made me happy...

Lately aku asyik merungut2 dan mengutuk2 orang tertentu aje.....sampai aku merasa yg aku sgt negatif....so ari ni aku nk tukar sikit....aku nk cakap pasal mende yg aku suke....sape2 yg tahu, aku accident last year...kena claim insuran...process claim insuran tu dibuat dlm tempoh xsampai seminggu pun...dah clear semuanya...aku cume kene byr charge perkhidmatan dkt workshop je....rm100, kereta aku dgn kereta yg berlanggar dgn aku tu...semua insuran tu cover kan....aku byk dengar kawan2 cerita pasal masalah diorg nk claim insuran masa accident...aku bersyukur sgt aku pilih Allianz...seyes aku xde dapat duit sesen pun promote diorg...tp aku dah gune 3 insuran sebelum ni...Pan Global, Tokyo Marine and Allianz....thumbs up kat Allianz...they are the best....Claim insuran dapat cepat...no hassle no bustle....same goes with medical insurance aku....pun aku amik Allianz....xpernah aku kene tunggu lama2 untuk process kemasukan wad aku....dlm sejam je...semua settle...n hospital dah dpt Guarantee Letter....so aku sgt puas ati dgn Allianz...bg aku sgt berbaloi aku byr RM 100 bulan2 utk medical insuran....mcm tu jugak dgn insuran kereta td....walaupun aku dh accident tahun lepas...tp Allianz xreset kepada harga asal insuran...diorg cuma charge aku RM500 over untuk tahun ni instead of RM700 over....next year diorg akan ptg 25% balik....and with extra charge RM10, aku xyah susah2 nk renew road tax aku sendri, nk beratur, nk cari parking ke...diorg buatkan semua dari A sampai Z....aku cume tunggu je sticker road tax tu smpi kt rumah.....
And talking about something related to car, daripada aku mula pakai kereta sampai sekarang, aku g workshop yg sama. Workshop ni kawan bapak aku yg punya. Nearly 9 years diorg maintain kereta aku....service diorg sgt best....they just like another workshop, but kalau aku hantar kereta g service. Aku bley call je workshop tu mintak org amik kereta or kalau aku g hantar sendri, bos die mesti tanya "Nak I hantar U balik tak? nanti dah siap I suruh mechanic I ambil you kat rumah"....and setiap kali aku g service mesti dapat free gift....huhuhu.....let's say klu kereta aku de problem kecik2..mcm td kereta aku xbley start...aku just call...n nnt mechanic dia dtg tlg tgk...FOC...tp aku xde la sekejam itu...hulur la skit duit minum.....
Well since aku dah mention about kereta aku yg rosak, aku nk ceritakan pulak tentang pengalaman aku pergi dan balik naik teksi semalam. Aku ni x sempat nk cucuk duit semalam. So dalam wallet de dlm RM4 je. Tetibe kereta la wat hal.So aku pun berlari-lari mencari teksi. Aku dapat tahan satu teksi, aku cakap kt driver teksi tu, aku nk g sekolah but kene wat pitstop kt CIMB, nk cucuk duit byr tambang....dia pun ikut kan je..driver ni smart semacam je, die xpakai baju pemandu teksi yg warna putih tu, aku cuak semacam gak tgk die mula2, dia pakai kemeja kuning garis2....cuak gak aku..aku pun check la id card kt dashboard die...legit..huhu...Jam dia aku confirm jam ori...dia pakai jam G-Shock macam Zizan Raja Lawak pakai tu...umur lebih kurang baya aku...aku curious juga tp takut nk tanye...aku tengok jam dah pkl 12.30...aku dah gelabah...GB aku kan strict org nyer....aku baru perasan air tine aku dh expired...so time aku cucuk duit kt CIMB...aku try la mobile reload...transaction rejected...aku makin cuak...masuk teksi balik driver tanye..nape muka cuak? aku kate "saya try mobile reload tp rejected...saya nk call penyelia petang bagitau saya lambat....saya punye credit dh habis"....die seluk poket die, keluar blackberry ko...die bg aku suro call penyelia ptg aku....gile punye baik die ni....dah abis aku call tu aku tanye la "awak muda ag, nape bwk teksi..." dia cakap "nak cari duit lebih..nak kawin..bapak saya punya teksi ni, hari ni saya kerja shift malam....so saya bawak teksi siang...bapak saya bawak malam, kami gilir-gilir" dalam hati aku mmg respect la budak ni...waja betul die nk kawin sampai sanggup bawak teksi nk cukupkan duit...untuk la tunang dia....bila sampai sekolah...aku terus hulur duit tambang...tambang sebenar RM 12 je, tp aku bg RM 15...keep the change...die xnk...die kate byk benor tipnye...aku kate xpe...buat belanje kawin...hahaha...mcm cukup je...
Time balik pulak aku naik teksi. Driver dia India. Aku mula2 xde mood nak borak, tapi dia sgt peramah. so aku pun layan dia borak. Dia dulu government servant, dah bersara baru jd teksi driver...so we talk aboout a lot of stuffs....basically about government servant stuffs...mcm2 jugak la dia tanya aku....and then dia kata, no offence ye dik...you don't sound like a typical Malay at all...the way you speak, the way you think...it's different....and you do lots of citations..so i guess you read a lot....phew....kene puji dgn random stranger definitely boost your confident.....tp bab die kate aku xmcm malay tu, aku xbrape suke sebab agak racist....aku just cakap I'm a Malaysian....but since he is nice to me...so again...aku bg tip gak kat dia....
To tell the truth...some random stranger can make people happy by doing their job to accomodate and to make other people's life easier.....walaupun semua yg aku mention kt atas ni adalah money driven....tp adeke bende yg free dlm dunia ni.....bg aku...klu org buat kita happy....kita xakan kedekut untuk berbelanja lebih....so moral of the story....be nice to people...so org xrase sentap bile keluar duit byk2...tp xdpt layanan sepatutnye.....

No comments:

Post a Comment