ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Thursday, March 18, 2010

"aku pandai cakap tapi bile kene batang hidung sendri"

1.sejak aku pindah batu pahat...aku selalu merungut makanan kat sini tak sedap...kurang rase la...kurang itula,kurang inila...tp aku sendri pun masak bukan sedap sangat...banyak bunyik je lebih...
2.dari dulu...aku pantang tengok mak bapak bawak anak2 diorg jalan2 kat shopping mall bersepah2...lari sane lari sini...langgar org kiri kanan...tuh belum masuk aiskrim jatuh lantai, budak menangis lagi...saiko...tapi bile aku bawak adik aku kuar...baru tahu langit tinggi rendah...kepala macam batu ada duduk...xreti perkataan statik,xnak jalan dgn kakak...mahu jln sendri2...pastu melangak....adik aku aku same sakai je (kesimpulannye,aku pun kategori xmampu mendidik kanak2 supaya jadi taat dan patuh bila di shopping mall)
3.Bile tengok headline org mati bunuh diri or bunuh awek/boypren pasal hati pecah....aku kutuk bodoh la,hampeh la....pasal jantan/betina pun nak mati...tapi bile aku gado dgn pakwe aku....setengah mati juge aku....seb baik la aku xbuang tebiat g call or ketuk pintu rumah org malam2 bute semate2 nak meraung...paling2 pun makan ubat tido doktor bagi ataupun xmakan...kunun menderita sangat la tu...tp tetap same bodo...
4.aku duk bengang bile kawan aku asik dok jerit2 dekat mak die depan aku...dlm ati aku kate ape punye kurang ajar ko nih...tp kat umah pun kadang2 aku same level je...(tapi mak aku memang suke carik gado dgn aku,hobi die kot...xbley tengok aku tenang jiwa raga,tapi time aku sakit die yg jage,time aku sorg die yg dtg teman aku...hissshhh...xkenang budi punye anak)
5.aku selalu kate kat kawan2 aku "learn how to say no" bile diorg mengadu kononnye tak larat sebab kene buat something untuk org lain e.g mak aku asik suro aku basuh pinggan,kawan aku ajak gi dangdut,nenek aku ajak makan sireh,pakwe aku nak pinjam duit...tapi aku sendri kalau orang mintak tolong laju je aku pergi...penat pun tahan,jam pun redah..apela cakap xserupe bikin....yang penatnye aku.(seb baik adik aku kate, kalau aku buat dgn ikhlas aku dpt pahala)...tapi penat tetap penat....
6.bile aku tengok kawan2 ade yg asik merungut, sebab kene duk pedalaman,ceruk hulu, xde civilisation tp masih ade school.net bley facebooking,aku kutuk.ape la babies...xpernah idup susah...itu la jadi nye...kene gigit nyamuk pun merengek...tp aku pun ape kurangnye....kedai mamak kat bawah rumah pun aku gi naik kete...klu kene jalan kaki beli barang dapur confirm2 aku pau mak aku air milo kotak besar kaw2...atas alasan...penat jalan jauh..hampeh.....same level je haku...malah mungkin lebih teruk lagi....
7.Aku slalu kutuk2 bile ade citer org2 tua yg hidup susah mintak bantuan masuk dlm paper ke tv ke...aku anti btol bile ade ayat stereotype sebegini..."pak cik dan makcik x mempunyai 6 orang anak, masing-masing sudah mempunyai keluarga sendri...tetapi mereka suami isteri tidak mahu menyusahkan anak-anak mereka kerana anak-anak mereka juga hidup susah dan tidak mampu memberi wang kepada mereka.."ishhh...hangin betul aku...anak punye ramai,dah besarkan sampai boleh beranak pinak,nak bagi duit kat mak bapak pun xboleh....tapi realitinye...sejak aku bekerja nih...tiap kali nak bg parents aku duit....tangan dok menggeletar.....fuh....baru aku tau.....
8.aku selalu sengal bile ade makhluk yang bodoh sombong...jenis pikir gune kepale lutut....n blinded by irrelevant judgmental.Buat keputusan xnk pikir panjang, pastu org lain pulak yg kena cleaning up the messes....mase wat xhengat nak pakai otak...bile dah xbley handle pandai lak cari org....macam hape je.tapi aku pun same bodo gak,pasal malas gado...aku dok diamkan kebengapan diorg pastu jadi pencacai....macam aku xde life sendri...
9.aku dok bengang2 bile feed aku page asik penuh dgn mende entah hape2...status update bertukar every 5 minutes...sampai aku rase aku nih involuntary stalker lak..tp kadang2 haku punye game feed je dah beribu2 memenuhkan feed page org lain....aku xamik kire lak....
10.Aku selalu bising bile kene wat keje rumah...atas alasan...nape pompuan asik kene wat keje rumah...skang pompuan pun belajar, kerja best2...gaji pun banyak....perlu ke pompuan jadi kuli batak laki kat rumah...kene masak,basuh baju bagai...career woman la katekan....tapi bile tayar aku pancit...aku suro laki gak yg ganti tayar,bile lampu rosak,aku suro laki gak yg ganti lampu, bile angkat barang berat2,laki gak yg kene angkat,bile paip tersumbat....laki gak yg kene repair.....bukan aku pun yang buat semua tuh....pastu nak banyak2 bunyik lak.....
hmm...banyak lagi aku nak kutuk diri sendri nih....tp kene gi tolong kakak aku kat kedai....kalau ikut hati malas...tapi mak aku asik bising dari tadi suro gi tolong...cian kakak aku wat kerja (kang xg kan jadi anak durhaka,adik durhaka....)hmmmm....apela nak jadi dgn aku nih...

No comments:

Post a Comment