ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Thursday, March 18, 2010

berborak dengan guru besar..

Aku memulakan tugas sebagai setiausaha bilik guru dengan menampal jadual2 kelas dan guru2 di bilik guru.Selepas itu,aku ditugaskan oleh tuan pengerusi membuat memo makluman kutipan derma terhadap semua guru di sekolah aku.Sedang aku mencari guru besar untuk meminta tandatangan pada surat derma ikhlas pembinaan masjid di Padang itu,aku jumpa dia tengah layan blues dekat sebuah kelas darjah 6 yg kosong.so aku pun ketuk pintu,dan die pun suro masuk.
rite on time die nak sign je,tetibe ade incoming call..chiss kacau daun...die pun pot pet pot pet dekat setengah jam la juge...guru besar aku klu borak memang lama..klu time meeting selalu abis lambat pasal die asik bercakap.aku confirm kebuluran tiap kali pas abis meeting.bile die hang up je.die check2 akunyer memo tuh,pastu sign...n then die suro aku duduk jap.die ade hal nak cakap dgn aku sket katenye...jeng jeng jeng...aku dh cuak dah...aku igt die nak sound aku psl asik dtg lmbt walaupun die lebih lambat dari aku...rupe2nye die nak tanye aku ade ape2 masalah ke sepanjang kerja kat sini.
aku kate kat die...biase je. adat la org baru kerja. Pastu guru besar kate,cikgu2 lain ade buli aku ke,kalau xtahan bgtau die..aku pun xmaule nak jd tukang ngadu...so aku kate semua pun ok.die tanye lg,boleh sesuaikan diri duduk kampung?yup aku memang org bandar,n xpernah duk kampung..so memang la takes time nk adapt...tp so far so good.tetibe die kate, die respect kat aku.coz sejak dari mula sampai sekolah tu until now,aku xpernah sekali pun merengek kat die mintak tukar balik KL.n then mase mula2 dtg sini pun,aku adjust life aku dgn cepat.xrely dekat org utk cari rumah,buat hal aku sendri n xmengharapkan orang...masuk belia lagi...kire walaupun aku orang bandar,n lifestyle aku lain gila dari penduduk kt sini..aku masih bley bawak diri..n then bley lak sewa rumah tinggal sorang2..kira untuk orang2 kampung,budak perempuan yang tinggal seorang nih macam sesuatu yg sgt berani...hins hins hins...idung aku kembang...
aku kate la kat die...kalau ikut hati memang aku xberape ok...but i'm in strangers land kot...xyah nk g sabah or sarawak...culture tempat nih dgn kl sgt lain kot...bayangkan aku yg muke snob gile ni..yg kerek tahap gaban nih...yg spoilt rotten sume bende mak aku buatkan dari A sampai Z nih.sekarang kene sengih non stop depan mak cik2 kat sini supaya dapat diterima...sgt faker kot....tuh belum masuk bab kena buli lagi.belum lagi bab kene usik dgn pakcik2 lagi,kena jelingan tajam isteri2 mereka pula.Tuh belum masuk bab mentaliti.cara hidup aku,social circle aku...sgt lain kot...kat sini aku sangap gile nak tgk lelaki muda....dpt tua sikit 2 tahun ke 3 tahun ke pun dah kira ok.ini tidak, sume pun laki org...kat sekolah aku xdak laki bujang langsung...mau nye aku xmereng...asik kene mengadap muke pakcik2 tue nih hari2...cikgu pompuan pun mostly dah kawin...kalau yg xkawin lagi tuh...umur dh lanjut juge...so level of thinking dh xserupa...ade yg dekat2 umur,asik cite pasal barang kemas,gelang kristal,tudung,keronsang,baju kerawang,baju sulam....duhhhhhhh....lemah...tapi dah namenye kerja...redha la kan.
then, guru besar cakap.tadi kwn die, Mr X tepon,mintak tlg die cakapkan dkt YB Fuad Zarkasi (timb. menteri pendidikan merangkap ahli parlimen batu pahat) supaye cablekan anak die supaya dpt area senggarang juge.aku tanye anak mr X tu laki ke pompuan.dah kawen ke belom.amik course ape.GB jawab budak laki,xkawin ag,amik pismp.aku pun kate,budak tuh dpt mane??GB cakap dekat sarawak.Budak tuh pergi, xsampai 2 3 hari cabut balik johor.xtahan duk sane.Atas alasan,xde tempat sembahyang la,kat tempat tu banyak anjing la,kat sungai ade buaye la.and macam2 alasan yg typical.and then GB tanye pendapat aku,patut x die tlg budak nih...aku pun jwb...klu saye,saye xkan tolong...government spent more than RM70000 for each person untuk budak2 nih....RM70000 bukan sikit....so supposedly time nih diorng byr balik duit rakyat yg diorg gune utk belajar dulu.it's not the time to be babies.lagi2 budak lelaki,kalau susah macam tu pun xboleh nak hadapi,macam mana kalau masa depan nanti ada benda yg lagi berat dan teruk dari benda nih jadi.
Aku pun story la,kawan2 aku ramai yg dpt rural area...tp xde lg yg mati kebulur xmakan,kena baham dgn buaya or hidup melarat.budak2 nih pun bukan nye org yg hidup susah2 dulu.ade gak budak kl yg manje gile,tp masih boleh survive idup kt borneo sane.Macam aku sendri,sgt berharap dpt borneo.tp xde rezeki,dpt batu pahat.aku redha.so xadil la klu mak bapak budak tu sampai nak cable kan anak dia.Perbuatan cable tuh sendri dh salah sebab mengambil hak orang lain.kire zalim la tu.Guru besar pun angguk2 mendengar point aku.
Sambil2 tu,die pun sempat la buka cerita,nabi dulu berjihad nak sebarkan islam sampai sanggup pergi berdakwah kat Taif...dgn dicemuh,dihina,dibaling batu semua...tapi nabi tahankan...mengajar tu kan jihad...kalau nk berjihad pun ko nak yg senang...ape la maknanye jihad tu...fuhhh...bley tahan gak GB aku nih.....
aku cakap kat dia,td aku tgk tv,psl perjumpaan pelajar luar negara di UK dgn Timb perdana menteri.ada pelajar tanya,kenapa mcm ada double standard anta sekolah di semenanjung dgn sekolah di sabah sarawak.Tan sri Muhyiddin cakap, kerajaan dah buat yg terbaik.dah latih guru untuk berkhidmat dkt sabah n sarawak.but everytime hantar, ade je guru yg xpergi.kalau sorg dua xpe,ini beratus2...so salah kerajaan ke atau salah guru tu sendiri yg bermentaliti nak idup senang.benda ni cume jadi dikalangan guru sahaja bukan pada sektor2 awam lain seperti doktor,jururawat,polis,askar dan kastam..n being a teacher is lucky sebab, like it or not..since government dah byk bayar untuk kite,masih ada panggilan kedua untuk kita if kita dah reject the first posting...but starting this year, tadi guru besar dah cakap...pekeliling dah keluar,kalau guru tu xlapor diri dan xmahu berkhidmat di tempat dia ditugaskan...dia akan terus disenaraihitamkan dan diminta membayar balik biasiswa yg diberikan...dah xde panggilan kedua.
Ari tu pun Fuad Zarkasi pernah cakap, mase ada majlis kat sekolah aku.dia kate,sape2 yg mintak tlg dia untuk cable kan anak2 masuk SBP ke, pindahkan tempat posting ke....die xkan layan..aku xtau la betul ke x...biasele...politician...but hopefully die buat betul2 la...sebab cikguakan jadi yg dewasa,pendidik bangse...klu ko awal2 main tipu...lu pikir la sendiri...
Pas abis borak tuh,aku pun gerak la turun bawah.before aku blah,GB kate..."awak keje kat sini elok2,pas confirm je..kalau awak nak sambung belajar,nanti saya recommend..saya memang suka guru2 nak sambung belajar.kita nak buat sesuatu biar teratur..awak cari pengalaman dulu...kumpul duit dulu..lepas tu baru decide nak buat apa...baru semua lancar...kalau ade ape2 masalah jumpa saya.."aku pun cakap Ok dan blah...hmmm...to tell the truth,i'm going to stick here long enough because of the GB...die mcm life line utk future aku nnt...huhuhu...if that GB is willing to recommend u to further ur study...he is one hell of a good GB...

No comments:

Post a Comment