ME, MYSELF n I

Malaysia
petite size but fierce attitude...sharp tongue but compassionate heart....manga freak...food addict...and suffered from severe inferiority complex....I think I'm ugly....

Thursday, March 18, 2010

Kem motivasi from the corner of my mind...

aku dari kecik sampai besar menyampah sungguh nak gi kem-kem yang membina motivasi dan jati diri ni. Sebabnye ada beberapa slot yang aku tak suka buat dan bila kena buat,aku buat nak tak nak kena marah-marah dengan fasilitator...dah la aku kene bayar pergi kem tu pastu kena marah lagi...sengal.
Tadi sekolah aku buat la kem motivasi untuk student darjah 6. dan bila sampai acara muhasabah diri ataupun dengan kata lain acara bersyahduan,menangis sampai nak keluar biji mata...aku mulalah menyampah.kalau bukan sebab aku guru darjah 6,aku memang nak cabut je.so terpaksa la aku tengok drama air mata berjurai-jurai.Jangan salah sangka aku ni keras hati,aku pun nangis juga.tapi tangisan aku bukan untuk public.Damn...aku paling tak suka,bila fasilitator dah cakap ayat-ayat sedih tahap bersamamu,pastu bila die tengok ade budak xsedey...die gi kat budak tu pastu saiko-saiko kat dia,and then bila berjaya buat budak tuh nangis...akutengok macam fasilitator tu dapat kepuasan pulak.Aku tau aku saiko sebab berpendapat macam ni,tapi mungkin fasilitator tu rasa dia gagal kalau tak berjaya buat budak menangis.Aku ingat masa darjah 6 dulu,bila aku xnangis,selambe je cikgu aku cakap aku keras kepala.What shit? Tahu tak lagi susah nak tahan menangis dari nak tahan ketawa.Salah ke kalau aku tak nangis.Aku tak nangis sebab apa yang fasilitator tu cakap adalah skrip yang dah terancang and apa yang dia cakap tu pulak sebenarnya conscience kita,memang dah terpendam dalam kepala otak and memang hari-hari kena buat.Kena hormat orang tua,kna hargai jasa mereka,kena belajar bersungguh-sungguh.Jadi orang berguna...bagi aku sangat cliche kot.Bukan time tu je kena nangis....hari2 kot....
Dulu everyday bila sampai slot tuh...aku sentiasa bayangkan aku kena culik pastu duduk dalam bilik gelap and then kena torture psychologically sampai aku break down....macam citer2 spy dgn citer2 mafia kat dalam TV tuh...mase nak gather info kan selalu bagi ayat2 saiko...macam "u tak sayang family you ke? kalau you mati nanti,macam mana hidup diorang? your mom only has one son...you want to see hem hurt...and then bile ko dah break down...dah fall apart...ko vomit semua info...and ko tetap kena bunuh....macam fasilitator kem motivasi yang dibayar untuk kendalikan slot ni...dia bagi ko saiko sampai ko break down,nangis-nangis and mengaku semua kesalahan ko but in the end....dia tetap ambil duit ko for the mental torture fee.Hmmm...aku rase seelok-eloknya nak muhasabah diri adalah dengan bersendirian,antara ko dengan tuhan...bukannye public display...coz time ni ramai orang yang end up bukan ade kesedaran pun lagi banyak faker adalah..dah semua orang nangis...nangis je la sekali...kang kalau tak nangis kang orang pandang slack....abis kena kutuk....
Lagi satu,aku paling xsuka kena paksa2 time pergi kem,aku tahu tujuan kem nih untuk menguatkan disiplin...aku akur,tapi agak-agak jenis kem itu pun...masa aku kem time SPM dulu kat MRSM...it's one of the best experience i had...aku ingat lagi kitorang kena divide into teams and kena campak dalam hutan during midnight and cari jalan balik sendri ke kem...kat situ ade team work,ada leardership and ada startegy...so aku sangat excited kot.and then aku nak compare dengan slot masa aku wat untuk pendidikan luar kat university dulu,diorang bangunkan budak malam2 buta,pastu blindfoldkan mata,pegang tali,bawak gi mana2 tah...and then drop us out of nowhere,xbagi bukak mata...and expect us to stay there until they pick us up...aku pun xtau ape objective activity tu sebenarnye...diorang kata for survival la,nak overcome fear la...what everla...tapi the way i look at it....klu ye pun nak merasa perasaan orang buta...kenapa campak aku entah mana2 pastu suro tunggu kat situ macam orang bodo...and then ade pulak orang main2 baling pasir...tarik cuping telinga,usik2...huuuuu...sengal...aku igt lagi betapa annoyednye aku time tu sampai aku bantai tido...sewius shit aku tido....balik kem aku kena maki pasal tido...diorg siap rakam gambar aku tido dengan nyenyak sekali di dalam hutan mane entah....tp yg aku xbley blah tu...aku igt lagi ade budak sebelah aku...tak tau la sape...sebab time tu mate kene ikat....berlari g cari toilet...xtahan nak buang air...gile klaka...
bagi aku yang bukan fasi nih...kadang2 aku rase diorg nih byk songeh...nak tunjuk garang tak bertempat...treat orang macam orang bodo....diorang tak tau ke respect cannot be earned by fear and forced discipline to akan menyebabkan ramai orang jadi psychopath....
However...tak semua pasal kem motivasi aku tak suka...cuma aku agak memilih aktiviti...itu je...aku suka aktivity yang melibatkan unity and team work....treasure hunt ke,rafting ke,compass management ke,LDK ke,anything yang involving team building and trust....untuk orang yang ade trust issue macam aku nih (well,my trust issue is really complex,that's why i rather learn things on my own dari suro orang ajar...pasal tu la aku xreti2 berenang sampai sekarang...aku igt lagi mase kecik bapak aku konon nak ajar aku berenang...sekali die benam aku dalam air.....gile aku fobia....aku dah xpercaye die dah....pastu kalau die ajak aku berenang,aku cabut lari...and then ada 2nd occasion,aku tengah main sungai and tiba-tiba tergelincir dalam air...aku practically drowning kot...and then punyala ramai orang keliling aku...sorang pun xsedar aku dah lemas....terkial-kial la tangan aku menggapai batu2 yang ada in oder to resurface...and luckily aku masih hidup....and from that moment on aku sedar...i can only rely on myself to live....n that incident left a big impact in my life....so bila orang kate kat aku,not to worry or not to fret or whatever...jgn harap aku nak percaya...that's why...aku suka wat keje aku sendri.Tak rely dekat orang lain...and that's why i keep my eyes close kalau group mate aku buat taik pasal assignment...aku dah prepare kot...aku tau mesti akan ada hal punya...so selalunye aku akan buat back up or trying to take control....in other word....gila kuasa juga la...some people might call in reliability...but for me...I simply saving my own ass...so aku tk kisah klu ppl take advantage on me...sebab aku buat semua tu untuk kepentingan aku...n then when my problem solved....astalavista bebeh...(seperti biase...aku melalut)...so balik ke cerita sebenar...aktiviti yg involved trust building nih agak menolong aku overcome trust issue aku...so aku kurang jugela paranoid dgn orang lain...n then mase ni la kita bley tau true colour seseorang...yang selfish ke,yg stuck up ke,yg chicken ke...yang cakap besar ke...it's so freaking funny kot....semua tu nampak live....aku pernah tengok budak...berlagak macam hero...sekali pas flying fox muntah....duhhhh...hilang macho....ada tu pompuan gedik2 nangis kena gigit nyamuk....xselesa tido dalam khemah...aku gigit kang baru tau...balik rumah la weh....huhuhu...aku tak taula time kem motivasi aku biasenye jatuh dalam kategori mana...sebab aku adalah orang yang sgt bergantung kepada mood...time aku nak buat sesuatu memang aku buat...tapi kalau aku tak nak...ko buatla ape pun....unmoved....begitu stuck up nye aku....but overall...kem motivasi nih bagus sebenarnye...cuma kena buang slot2 yang merepek....malam yg shahdu2 tu xpayah buat la...itu buat time Qiamulail ke..time solat sunat ke...pastu aktiviti jgn bagi yang merepek2 and elakkan jangan tunjuk kuasa lebih2....budak2 tuh pegi kem bayar....bukannye free...mane bley selambe2 nak tengking diorang...

No comments:

Post a Comment